0
مشارکت مردم در اداره یک شهر

مشارکت مردم در اداره یک شهر

مشارکت مردم در اداره یک شهر یکی از اصول رایج و اولیه در مدیریت شهری بوده و در مناطق مختلفی از جهان به کار گرفته شده چنانکه سابقه این امر به تشکیل نخستین شهرها باز می‌گردد؛ در گذشته تمدن انسانی می‌توان نمونه‌هایی از این مشارکت را یافت.همزمان با آغازین سال‌های ظهور دموکراسی در یونان، تصمیماتی در زمینه اداره امور شهری با رأی و نظر مردم اتخاذ می‌شد و گروهی برای انجام آن‌ها انتخاب می‌شدند ضمن اینکه اصول و قوانینی هم برای نظم شهری تدوین شده بود که همه شهروندان ملزم به رعایت آن بودند تا با کیفیت و سرعت بیشتری، شاهد پیشرفت امور باشند. این رویه ادامه یافت تا آنکه انسان‌ها در دنیای جدید، با مقولات پیچیده‌ تری در حوزه مدیریت شهری آشنا شدند و این امر به نوبه خود، نیازمند مشارکت دقیق تر و سامان‌یافته‌ تر شهروندانی بود که همه خدمات و امور شهری، برای زندگی بهتر آن‌ها تدارک دیده شده بود.شاید نقش مشارکت‌های مردمی در اداره امور کلان شهرها و در کشورهایی که از این منظر پیشرفته ‌تر هستند بیشتر به چشم بیاید اما این راهی است که باید پیموده شود تا شهرهای کوچک نیز مسیر عمران و آبادانی را با سرعت بیشتر از قبل بپیمایند و حرف‌هایی برای گفتن داشته باشند.این امر مهم خود دارای ابعاد و زوایای گوناگونی است، از رعایت قوانین ریز و درشت گرفته تا پرداخت به موقع عوارض شهری که هر یک می‌تواند گامی بزرگ در راستای کمک به مدیریت شهری به شمار برود.در نخستین گام، آنچه اهمیت دارد رعایت قوانین است، قوانین و مقرراتی که برای ارائه بهتر خدمات شهری تدوین شده‌اند و شاید در ابتدای امر، کمی دست و پاگیر باشند اما در نهایت، نفع آن به عموم شهروندان از جمله اشخاصی می‌رسد که قانون را زیر پا نگذاشته و برای آن حرمت و ارزش قائل شده‌اند. رعایت قوانین شهری از گذاشتن زباله جلو درب منازل رأس ساعت اعلام شده شروع می‌شود تا عدم ساخت و ساز غیر مجاز و در این بین موارد متعددی هستند که می‌شود به آن‌ها اشاره کرد، مثلاً سد معبر که بسیاری از دستفروش‌ها و حتی مغازه‌دارها به آن توجهی ندارند در حالی که یکی از مهم‌ترین تخلفات شهری محسوب می‌شود و چه بسا موارد مختلف دیگری در همین سطح وجود دارند که اگر به طور جدی مورد توجه قرار بگیرند، موجب صرفه‌جویی هنگفتی در بودجه‌های شهری می‌شوند. از دیگر موارد مشارکت شهروندان در اداره امور شهری می‌توان به پرداخت عوارض و در مرحله بعد، پرداخت به موقع آن اشاره کرد زیرا یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی شهرداری‌ها، همین عوارض هستند که شاید در ظاهر مقدار آن‌ها در برخی مواقع زیاد نباشد ولی با تجمیع عوارض، مبالغ چشمگیری برای عمران و آبادانی فراهم می‌شود. یکی از ابزارهای تشویقی شورای شهر و شهرداری برای این منظور، در نظر گرفتن بازه‌های زمانی مختلف در طول سال به منظور ارائه تخفیف‌های نقدی برای پرداخت عوارض است که معمولاً با استقبال شهروندان مواجه می‌شود اما حقیقت این است که مردمان یک شهر باید بیش از این‌ها نسبت به جایی که در آن زندگی می‌کنند احساس مسؤولیت کنند و حداقل برای پرداخت عوارض با مبالغ کم، زمان را به تأخیر نیندازند زیرا بودجه سالانه شهرداری‌ بر اساس همین عوارض بسته شده و تاخیرهای فراوان، مشکلات جدی برای اداره شهر به وجود می‌آورد. یکی دیگر از مبالغی که شهروندان می‌توانند با پرداخت آن به مدیریت بهتر شهری کمک کنند، عوارض سالیانه خودروهاست، معمولاً رسم بر این است که تا زمان فروش خودرو، کسی به سمت پرداخت اینگونه از عوارض نمی‌رود ولی حقیقت آن است که پرداخت این نوع از مالیات به صورت سالیانه و منظم، نقش بسزایی در افزایش درآمدهای شهرداری و در نتیجه مدیریت بهتر حوزه ترافیک شهری می‌شود، معابر بهتر و عریض‌تری برای تردد اتومبیل‌ها فراهم می‌آید و پارکینگ‌های شهری که کمبود آن‌ها یکی از معضلات اساسی است توسعه می‌یابند و به این ترتیب، می‌توان با پرداخت این مبلغ، از عواید آن بهره‌مند شد.البته بحث قانون‌گرایی تنها منحصر در پرداخت عوارض نیست بلکه همانطور که در ابتدا اشاره شد، مشارکت شهروندان در اداره شهر با ملتزم بودن به مقرراتی است که همگی برای مدیریت بهتر شهرها وضع شده‌اند. می‌توان در این زمینه مثال‌های زیادی آورد، همچون حفظ و نگهداری از فضاهای سبز موجود و عدم آسیب‌رسانی به درختان و گیاهان کاشته شده در بوستان‌ها، پاکیزه نگاه داشتن معابر عمومی و جوی‌های آب روان و ... که هر یک به تنهایی علاوه بر کاهش هزینه‌های جاری، سبب افزایش حس مشارکت در میان شهروندان شده و به تدریج، شهری آباد همراه با ساکنانی که شهرشان را دوست دارند ساخته می‌شود.
   
آیا در این خبر مشکلی وجود دارد ؟

اگر در خبر مربوطه مشکل تایپی و یا هرگونه مشکل دیگر مشاهده نمودید
از طریق صفحه تماس با ما به ما اطلاع دهید.

نظرات:0

نظر دهید

کد را وارد کنید:*
عکس خوانده نمی شود